F1 2016
Vuonna 2016
julkaistiin useita loistavia pelejä lähes joka genrestä, mutta
yksi omista suosikeistani on tuorein Formulapeli, joka on takuulla
jäänyt monelta suurempien nimikkeiden varjoon. F1 2016 on
Codemastersin uusin taidonnäyte, ja ehdottomasti yksi parhaista F1
peleistä.
Edellisen vuoden F1
toi pelisarjan viimein nykyiselle konsolisukupolvelle, mutta
sisällöllisesti peli jäi vaisuksi. 2016 korjaa asian. Siinä missä
edellisen vuoden pelistä uupui uramoodi kokonaan, tämän vuoden
versio tuo sen takaisin parempana kuin koskaan. Omalta osalta
formulapelien suola on aina ollut uramuodossa, ja F1 2016 on tehnyt
”off-track” kokemuksesta entistäkin paremman, joka on yksi
ainoista asioista joka erottaa uramuodon yksittäisten kisojen
ajosta. Pelimuodon aloittaessaan saa valita oman kypärän
paristakymmenestä valmiiksi tehdystä vaihtoehdosta, oman hahmon
noin kymmenestä valmiiksi tehdystä hahmomallista sekä oman nimen,
numeron ja tallin.
Vaikka pelissä on
mahdollisuus heti alusta päästä Mercedeksen rattiin, on kuitenkin
suositeltavaa aloittaa heikommista autoista. Pelin yksi uusista
ominaisuuksista on päivittää omaa autoa R&D (Research and
Development) pisteillä. Päivitettäviä kategorioita on viisi aina
auton painosta moottorin tehoon, ja saat itse valita mihin niistä
keksityt. Pisteitä saa muun muassa suorittamalla harjoituksissa
annetut tehtävät sekä pärjäämällä odotusten mukaisesti
aika-ajoissa ja kisoissa. Auton päivitys tekee pelistä heti
huomattavasti mielenkiintoisemman, kun pohjasakan Sauberista on
mahdollista tehdä maailmanmestaruuteen yltävä auto. Harmillisesti
kuitenkin päivityksiä ei pysty tekemään loputtomiin, koska
jokaisessa kategoriassa on vain 5 kohtaa. Tämän takia muutaman
kauden jälkeen kaikki autot ovat täyteen päivitettyjä, jonka
jälkeen uramuodosta katoaa suuri osa sen viehätyksestä. Onneksi
uuden uran aloittaminen on todella helppoa, joten rajan tullessa
vastaan voi aloittaa aina alusta. Jos alusta aloittaminen ei
kiinnosta, tallia voi aina vaihtaa kauden jälkeen omista
suoritustuloksista riippuen. Tallit ollaan jaettu kolmeen eri tasoon,
ja tallia voi vaihtaa joko saman tason toiseen talliin tai korkeamman
tason talliin. Takaisin päin ei ole siis tulemista, mikä on aika
tyhmä suunnitteluvirhe. Tallinvaihtoa ollaan myös yksinkertaistettu
huomattavasti edellisestä F1 pelistäni, joka ei ole kovemmalle
Formulafanille mikään ilon aihe, mutta ehkä tämä helpottaa
uusien tulokkaiden pelaamista. Näistä pikkuvioista huolimatta
uramuoto on ehdottomasti yksi pelin vahvoista puolista ja joka myös
houkuttelee minut aina takaisin pelin ääreen.
Ajomallinus on
todella hyvin toteutettu, ja eritasoisille pelaajille takuulla löytyy
sopiva vaikeustaso sekä sopivat avustukset. Pelaajan pitää olla
jatkuvasti valppaana, pienestäkin kaasuttamisesta mutkassa voi
seurata perän menetys ja keskeyttäminen, jos siis luistonesto on
pois päältä tai keskitasolla. Vaikeusasteita on tusina, ja
avustuksia löytyy useita, kuten apuviiva jossa näkyy
jarrutusalueet, luistonesto (tuttavallisemmin traction control) sekä
vaihteiston tyyppi. Pelin tekoäly vaihtelee paljon vaikeustasosta
riippuen, mutta vaikeimmilla tasoilla se on todella realistisen
oloista: muut kuskit todellakin yrittää peittää ajolinjaasi
esimerkiksi mutkien ulostulossa, eikä tekoäly anna ohittaa aivan
helposti. Joitakin ongelmia kuitenkin löytyy, esimerkiksi tekoälyn
ohjaamat formulat saattavat jäädä joskus toisiinsa jumiin, tai
teknisen ongelman sattuessa, pysähtymispaikkaa etsiessä törmätä
useampaankin eri autoon.
F1 2016 tuo
pelaajalle kuitenkin vanhat tutut ominaisuudet takaisin kuten
moottorin polttoaineenkulutuksen muuttamisen ja rengasstrategioinnin
sekä useita uusia, kauan kaivattuja ominaisuuksia kuten turva-auton,
lämmittelykierrokset sekä manuaalisen aloituksen, jossa pelaajan
täytyy itse reagoida valojen sammumiseen sekä pitää moottorin
kierrokset optimaalisella tasolla. Nämä pienet mutta tärkeät
uudistukset tekevät kisojen kulusta heti paljon mielenkiintoisemman,
kun aloituksesta tulee paljon dynaamisempi ja turva-auton tullessa
rengasstrateigoinnista tulee erittäin tärkeää. Vaihtuvat sääolot
tuovat myös realistisuutta sekä lisää varikkopysähdyksiä. Sade
ei myöskään ilmesty tyhjästä, vaan Codemasters on onnistunut
hyvin pilvisyyden sulavassa muuttumisessa.
Pelin muita
pelimuotoja ovat yksittäiset kisat, aika-ajo, uramuoto jossa
pelataan oikealla kuskilla sekä moninpeli. Moninpeli on yllättävän
hauskaa oikeassa seurassa, mutta suurin osa ajasta muut kuskit ovat
kuin apinoita. Tästä syystä kannattaa etsiä netistä, esimerkiksi
redditistä peliseuraa, jonka jälkeen pääsee todella nauttimaan
moninpelistä. Vaikka idea on käytännössä sama kuin yksittäisissä
kisoissa, se on vain täysin eri kokekmus päästä pelaamaan muiden
ihmisten kanssa. Toiset ovat nopeita, toiset hitaita, ja virheen
sattuessa kannattaa toiselta osapuolelta pyytää anteeksi kisan
jälkeen. Moninpelissä on myös mahdollista aloittaa yhteistyöura,
jota en harmi vain ole itse päässyt testaamaan. Jaetun ruudun
moninpeliä ei ole, joka kyllä löytyi aikoinaan PS3:lla.
Codemastersin
formulapelit eivät ole oikein koskaan olleet graafisesti pelien
huippua, eikä F1 2016 ole poikkeus. Peli näyttää hyvältä,
Monacon satamat ovat kauniita kymmenine veneineen, Abu Dhabin öiset
valoshow’t näyttävät komeilta ja itse autot näyttävät todella
hyvin mallinnetuilta niin kuin myös radatkin, mutta hahmot näyttävät
jotenkin elottomilta. Tiedä sitten johtuuko se valaistuksesta vai
huonoista kasvoanimaatioista, mutta palkintopallin seremoniaakaan ei
aina halua katsoa vaikka siellä itse olisi. Mutta mistä asti hahmot
ovat olleet formulapelin tärkein osa? Eipä ne ole, vaan itse autot
ja radat, joissa ollaan onnistuttu siis todella hyvin: autot
heijastaa maailman aidosti ja näyttävät todella
yksityiskohtaisilta, ja formulan ohjaamossa istuessa rata ja radan
reunukset näyttävät todella kauniilta. Harmi vain että tästäkin
huolimatta jokin häiritsee itseäni valaistuksessa, enkä pysty
sormella osoittamaan että mikä.
Äänimaailmassa
ollaan kuitenkin onnistuttu erittäin hyvin. Ensimmäistä kertaa
minun F1 peliuralla jokaisen session alussa ja lopussa ovat oikeat
Skysportsin F1-selostajat kertomassa omia odotuksiaan tulevasta
kisasata ja lopussa kertoo heidän oman päivän kuljettajan sekä
pistetilanteet ynnä muun. Tämä tuo peliin asteen lähemmäksi
todellisuutta, ja se saa ainakin itsessäni sellaisen tunteen, että
kisat todella merkitsevät jotain. Radion toisessa päässä oleva
mekaanikko Jeff on tehnyt myös loistavaa työtä ääninäyttelyssä,
vaikkei asialliselta mieheltä kuulostaminen varmaan olekaan kovin
vaikeaa. Pidän myös pelin musiikeista, joita kuulee aina varikolla
istuessa kun alkaa pikakelaamaan kyseistä sessiota eteenpäin.
Vaikkei tässä pelissä käytetäkään enää oikeiden artistien
tekemää hittimusaa kuten 2011 versiossa, niin on se silti mieluista
kuunneltavaa. Olisihan se ollut mukavaa, mutta varmaan todella helppo
tapa säästää rahaa.
Pelistä irtoaa
helposti lajista kiinnostuneille kymmeniä tunteja pelattavaa, kuten
minunkin pelikello lähenee jo takuulla sataa tuntia. F1:stä
kiinnostuneille kyseessä on aivan loistava peli todella
mielenkiintoisella uramoodilla sekä melko hauskalla moninpelillä,
mutta jos formulat eivät nappaa, uskon, että löytyy parempiakin
vaihtoehtoja tyydyttämään vauhdin tunne. Joka tapauksessa F1 2016
oli todella suuri yllätys viime vuoden versioon nähden, ja
toivotaan että Codemasters jatkaa nyt vuonna 2017 siitä, mihin tämä
peli jäi.
Hyvää
Uramuoto on todella
hyvä
Tekoäly ja
ajomallinnus
Ääninäyttelijät
tehneet erinomaista työtä
Moninpeli voi olla
erittäin hauskaa
Huonoa
Graafisesti jotain
jäi uupumaan
Jaetun ruudun
moninpelin puute
Arvosana:
8-9
Kommentit
Lähetä kommentti